RAPSKO
PLEMSTVO U 18. STOLJEĆU KROZ PRIZMU MLADOG POVJESNIČARA
Izuzetno
nam je zadovoljstvo među svim poznatim imenima i velikanima pisane riječi da na
ovom blogu možemo predstaviti i mlade Rabljane koji pišu i proučavaju svoj otok
iz kuta svog interesa ili oblasti kojom se bave u svom svakodnevnom životu. I
bez obzira na „težinu i validnost“ tih radova mišljenja smo da je njihov rad nužno
prezentirati rapskoj javnosti, jer svaki takav rad je kockica u mozaiku pisanih
tragova o Rabu, pa tako i Rabecede.
U postu o Limenoj glazbi Rab naveli smo podatak o tome da je osnivač i prvi predsjednik od 1913. godine bio izvjesni Petar Galzigna. On je očito bio potomak stare rapske plemenitaške obitelji Galzigna, koja je igrala zamjetnu ulogu u prošlosti Raba. O plemstvu Raba najbolju knjigu do sada napisao je prof. Dušan Mlacović i njoj ćemo u budućnosti posvetiti poseban prostor. Ovom prilikom predstaviti ćemo jedan rad još jednog mladog Rabljanina, kao što smo već pisali o radu Roberta Kordića o rapskim amforama. Ovoga puta to je rad Vice Matušana pod naslovom „Rapsko plemstvo u 18 stoljeću“ koji je nastao 2015. godine kao diplomski rad na Filozofskom fakultetu Sveučilišta u Rijeci.
Odmah na
početku moramo reći da vrlo ohrabrujuće vidjeti da Rab ima mlade ljude koje
zanima povijest i prošlost njihovog rodnog otoka i koji inkliniraju tome da
zabrazde u nepregledne njive znanosti ne bježeći od toga da će im životni put
biti možda puno „kvrgaviji“ nego da se recimo bave utabanim poslovima svojih predaka koji
garantiraju u svakom slučaju manje neizvjesnu budućnost primjerice što se tiče
financija. Međutim dimenzija urona u ocean znanosti nije dostupna onima koji
nemaju upornost, istrajnost, volju, želju i prije svega strast za proučavanjem
tema od njihovog interesa na znanstvenim osnovama. Kod mladog Matušana usuđujem
se reći da su ove osobine itekako zastupljene i prognoziram mu uspješnu
znanstvenu karijeru, ukoliko ga život ne baci na neke druge hridi, jer on
jednostavno ima „žicu“ za takvu vrstu rada. Iz njegovog rada vidi se da se on u
tom okruženju osjeća kao pravi dupin u moru, za razliku od konobarenja na
turističkom brodu gdje je više sličio plastičnom napuhanom dupinu koji odrađuje
posao, ali bez žara i mislima odsutan u nekim drugim sferama. Vrijeme će
pokazati jesam li bio u pravu.
A sada
nešto o radu. Rad je napisan korektno i po uzusima „akademskog pisma“ i ono što
je jako važno uz navođenje korištenih izvora gdje za svoj rad ističe posebno
djelo prof. Mlacovića kao gotovo isključivo relevantno jer je drugih radova
izuzetno malo ili ih uopće nema. Da ne bi ispalo kako autora samo hvalimo
primijetili smo i jedan pogrešan zaključak izveden prilikom citiranja jednog
dijela iz Puta po Dalmaciji Alberta Fortisa. Tako Matušan citira Fortisa
riječima: „Odmah na samom početku Fortis negira promišljenost Rabljana,
prošlih i suvremenih, jer, kako kaže (cit.): »Nemoguće je da bi razboriti ljudi
ondje osnovali stalno prebivalište, jer se krševitiji, neplodniji, hladniji i
vjetrovitiji položaj, čak usred ljeta, ne može naći. Osim toga, građa zidina
pokazuje pravu zbrku, tragovi vrata svjedoče o vrlo priprostom graditelju, a
nema nijednoga kamena koji je obrađen po starinskom ukusu niti postoji ikakav
ulomak natpisa ili plemenita kamena. Temelji kućeraka, okruženi vanjskim
zidinama, ne pokazuju da su ikad bili namijenjeni za stanovanje obitelji, tako
su tijesni i nenastanjivi« itd. Međutim tu je zanemario da se citirani
odlomak iz Fortisove knjige odnosi na fantomski grad Colentum koji se navodno
nekada nalazio na Rabu. Naprijed navedeni citat nastavlja se na ove Fortisove
riječi: „Posjetio sam navodne ruševine Colentuma i nisam uspio prepoznati
ništa drugo osim ostataka nekog skloništa što ga sagradiše strah i mlitavost
otočana u barbarsko doba…“, nakon kojih slijedi navedeni citat. Ali ovaj ispravak
ne umanjuje vrijednost cjelokupnog diplomskog rada i sve u svemu to je rad koji
je trebalo zabilježiti u Rabecedi jer smo uvjereni da će biti još Matušanovih
uradaka pa da svi zajedno možemo pratiti razvoj i uspon u djelima našeg su
otočanina.
Inače vidi
se veliki trud koji je u svoj diplomski rad uložio mladi povjesničar primjerice
kroz cijeli niz fotografija preuzetih iz raznih knjiga i članaka, ali ima i
autohtonih uradaka autora. Primjerice tu su izvrsne fotografije genealoških
stabala rapskih plemića, zatim pečata rapske komune iz 1782. ili rapskog
sanktuarija i posebno relikvijara Sv. Kristofora zaštitnika Raba. Matušan
također navodi citat izučen od Fortisa kako Rabljani veoma pobožno štuju tri
kamene glave dječaka Sidraka, Mizaka i Abdenaga, ali nažalost ne ide dalje od
toga odnosno ne pokušavajući locirati gdje se one danas nalaze.
Zaključno
možemo reći raduje da Rab ponovno postaje rasadnik mladih ljudi koji imaju
smisla za pisanje i koje interesira prošlost. To je garancija da budućnost Raba
može biti prepoznata kao produkt osmišljene sadašnjosti koja je kreirana od
strane onih koji razumiju političke odnose u prošlosti te to umijeće mogu i
trebaju primijeniti kao plemenitaši duha XXI stoljeća.




Primjedbe
Objavi komentar