Fra. Vladislav Brusić „OTOK
RAB“
Imati ljubav prema pisanoj riječi nije suđena svakoj
osobi, jer je to stvar životnog okruženja, kućnog odgoja, ali ponajviše onog
nečeg što bismo mogli nazvati porivom ka poimanju svijeta i stjecanju znanja
kroz sposobnost tumačenja znakova koji nas čini različitim od drugih živih
bića. Ako bi smo htjeli još više naglasiti ovu ljudsku osobinu mogli bismo je
usporediti sa čuvenom rečenicom Vilijama Šekspira „Biti ili ne biti, pitanje
je sad.“, pri čemu sposobnost čitanja, a još više razumijevanja pročitanog
i donošenje zaključaka čini samu bit razvoja čovječanstva uopće. Iako se na
prvi pogled ova tvrdnja može učiniti pretjeranom mislimo da ona nije suviše
daleko od istine, ako čak nije pogodila u sami centar onoga što se zove
pokretačka snaga razvoja cjelokupnog ljudskog društva. Od Aleksandrijske
biblioteke pa do suvremenih knjižnica to su bili i jesu mjesta gdje je
sakupljena riznica općeljudskog znanja o prošlosti, sadašnjosti i možebitne
budućnosti, ali samo „posvećeni“ znaju cijeniti napisano i iz napisanog crpiti
suvisle zaključke. U prenesenom smislu jednom rečenicom pokojne izraelske
predsjednice Golde Meir rečeno „Biti ili ne biti nije pitanje kompromisa.
Ili jesi ili nisi.“
Dakle ili imaš ljubav
prema pisanoj riječi ili … je nisi dostojan.
Jedna osoba za koju znam da tu ljubav definitivno ima je
moj mladi kolega Lucian Borić iz srednje škole Markantuna de Dominisa, Rab u kojoj zajedno
predajemo, ja Gospodarsko pravo, a on Povijest. Sjedili smo skupa u nekoj
čekaonici kod liječnika čekajući pregled i krateći vrijeme pričali o svemu i
svačemu, pa se onda dotakli i povijesti, Raba, knjiga i ovog bloga. Na spomen svih
ovih tema, a posebno knjiga, oči moga mladog kolege su zaiskrile posebnim
sjajem i ja sam odmah znao da on „jeste“ taj. Tu u čekaonici on je već
predložio da napiše recenziju knjige fra. Vladislava Brusića „Otok Rab“ za ovaj
blog. Budući da je to bila prva knjiga koju sam uopće o povijesti Raba ikada
pročitao i nabavio za svoju privatnu zbirku gajio sam poseban sentiment prema
njoj. Iako nije praksa da druge osobe prezentiraju svoje tekstove na ovom blogu
(što se može i promijeniti), pristao sam da to ovaj put napravi Lucian. I
nisam se pokajao. Jedan vrlo zreo tekst, koji pokazuje znanje mladog profesora,
ali i njegovu veliku elokvenciju koja se u današnje vrijeme SMS poruka rijetko
viđa, ali i potvrđuje da ljubitelja pisane riječi još uvijek ima i da će ih
biti i u budućnosti.
Uostalom pročitajte njegov osvrt (recenziju) knjige fra.
Vladislava Brusića „Otok Rab“ i prosudite sami.
„Otok Rab“ fra Vladislava Brusića – unikatan primjer
interdisiplinarnoga pristupa
U
društveno-humanističkom spektru danas vjerojatno nema znanstvenika kojemu na
spomen Raba prva asocijacija nije knjiga fra Vladislava Brusića „Otok Rab“.
Objavljena još davne 1926. godine kao unikatan primjer interdisciplinarnoga
pristupa koji bi i u današnjim znanstvenim krugovima budio zavist, knjiga
Vladislava Brusića dugo je vremena bila jedinim cjelovitim pregledom rapske
povijesti od svojih antičkih početaka do suvremenoga doba. Pisana velikom
ljubavlju, u svojem predgovoru knjiga nagoviješta veliki optimizam koji Rab
čeka u svojoj bliskoj budućnosti: „Rab je umirao? Ne, on je sanen čekao svoje
uskrsnuće, svoj preporod. I ono je došlo; a otada počela su se na Rabu
razlikovati žarka i vedra ljeta od hladnih i plačnih zima. Rab je postao
omiljelim kupalištem Čeha, Nijemaca itd.“ Na taj optimizam, aludiravši na
turizam kao gospodarsku granu u kojem Rab ima potencijala, pozornost je skrenuo
još Ivo Barić u uvodnoj riječi ponovljenoga izdanja Brusićeve knjige (1990), a
ja, kao povjesničar i kroatolog, u nastavku ovoga osvrta koristim priliku da
skrenem pozornost na još neke osobitosti koje ovo vrijedno djelo u sebi krije.
Fra
Ladislav Brusić (1881 – 1955) bio je lektor povijesti na franjevačkoj gimnaziji
u Zadru i upravitelj škole u Košljunu. Osim o Rabu, pisao je i o Košljunu i
Hvaru, prikupio je mnogo povijesne građe o Krku, a zbog njegova dugogodišnjega
znanstvenog zalaganja 1928. godine uručen mu je i orden za promicanje kulture.
Bio je i suradnikom Akademije znanosti i umjetnosti, a rapska općina imenovala
ga je i povjerenikom konzervatorskoga ureda za umjetnost i starine otoka i
grada Raba. Kao redovnik pripadao je Franjevačkoj provinciji sv. Jeronima u
Dalmaciji i Istri.
Knjiga
je tematski podijeljena na tri dijela. U prvom dijelu autor je obradio
zemljopisni pregled otoka Raba, s time da je, popisavši i zanimanja i poslove
koji na Rabu prevladavaju, kao i običaje, zabave, nošnje, domaća jela, škole i
društva zapravo pružio i djelić svakodnevnoga života ondašnjih rapskih pučana.
U drugom dijelu autor je pružio povijesni kontekst otoka Raba kroz
četiri razdoblja (antiku, srednji vijek, razdoblje pod mletačkom vlašću te
razdoblje do kraja Prvoga svjetskog rata), a taj povijesni kontekst polazišna
je točka i današnjim povjesničarima prije nego li posegnu za detaljnom analizom
arhivskoga štiva određenoga perioda rapske povijesti. Manjak informacija o
određenom periodu rapske povijesti koji se nerijetko javlja nadoknadio je
pružanjem detaljnoga faktografskog povijesnog konteksta hrvatske povijesti toga
perioda, a „zamka“ koju Brusić nije mogao izbjeći, no što mu nije zamjerka jer
u isti problem su upadali i najveći hrvatski povjesničari koji su Brusiću
prethodili ili bili njegovi suvremenici, je ta da je u određenim povijesnim
periodima i problematikama o kojima piše jednostavno „osjetan“ Brusićev nacionalni
(tj. „navijački“) naboj. Primjerice, osjetno u oči upada njegova negativna
ocjena mletačke vlasti nad Rabom. Tako piše i da je dolaskom Raba pod vlast
Mlečana 1409. godine, a koja će trajati do 1797. godine, „zaključen (tj.
završio) najslavniji odsjek rapske povijesti“. Usporedbe radi, primjerice, kada
je hrvatsko-ugarski kralj Ludovik Veliki mirom u Zadru 1358. godine oslobodio
dalmatinske gradove mletačke vlasti, Brusić navodi sljedeće: „Kao što je kralj
Ljudevit (tj. Ludovik) volio Dalmaciju, tako su i dalmatinski gradovi ljubili
kralja Ljudevita, kralja oslobodioca. Oni su dapače htjeli, da uspomenu na
velikog kralja uzdrže trajnu u svojem potomstvu. I zato je svaki odlučio, da na
uspomenu oslobođenja ustanovi osobite godišnje svečanosti.“ Kratko rečeno, formiranje
hrvatskoga identiteta u raznim aspektima (književnosti, umjetnosti,
historiografiji, glazbi …) koji će svoj epilog čekati još cijelo 20. stoljeće,
a što je započelo buđenjem nacionalne svijesti u Hrvata tijekom 19. stoljeća,
jednostavno nije zaobišlo ni Brusića, a ukoliko u obzir uzmemo da Brusićeva
knjiga nastaje tijekom 20-ih godina dvadesetoga stoljeća, odnosno u periodu
Kraljevine SHS kada je politička pozornica prožeta moćnim strankama nacionalnih
predznaka (Hrvatska republikanska seljačka stranka, Slovenska ljudska stranka,
Narodna radikalna stranka, Jugoslavenska muslimanska organizacija), a u
vanjskoj politici prisutna joj je prijetnja talijanskoga iredentizma, „zamka“
nacionalnoga naboja postaje još razumljivija. Između ostaloga, talijanski
filolog i povjesničar Giuseppe Praga (1893. – 1958.) oštro je i ocijenio
Brusićevu knjigu odmah nakon njezine objave („La storia di Arbe in una recente
monografia“, 1926.), doduše, tu ocjenu treba upravo i sagledavati u kontekstu
talijanskoga iredentizma, na što je upozorio i Dušan Mlacović u radu „Medieval
Rab in Travelogues (16 th -19 th Centuries)“ (2017.). Već naredne godine
(1927.) Praga je objavio djelo „Arbe nella storia dell’arte, delle lettere e
del pensiero italiano“ („Rab u talijanskoj povijesti umjetnosti, književnosti i
misli“), gdje je upravo već u naslovu moguće uvidjeti političku motivaciju
Prage kojom je to djelo pisano. Brusićevo djelo, dakle, nije samo povijesna
knjiga zbog povijesnoga pregleda koji je u njoj iznesen, već ju je moguće
promatrati i kao odraz duha vremena u kojem ju je Brusić pisao. Osim toga, s
obzirom na to da se Brusić kao povjesničar, ako je suditi po naslovima
objavljenih radova, osobito zanimao za srednji i rani novi vijek, najveći broj
stranica u ovom Brusićevu povijesnom pregledu upravo i otpada na taj dio rapske
povijesti.
Treći
dio knjige posvećen je Brusićevoj „šetnji po gradu i otoku“, u kojem je on
primarno naglasak stavio na kulturološke znamenitosti otoka Raba. Iako tijekom
opisa vrlo često navodi i svoje osjećaje, poglavito znatiželju koju u njemu
bude pojedini spomenici pa je u jednu ruku taj dio Brusićeve knjige moguće
promatrati i u kontekstu književnoga putopisa, opisi kulturoloških spomenika na
koje nailazi Brusić pretežito su izneseni u stilu pravoga povjesničara
umjetnosti, a to je još jedan razlog da na ovu knjigu gledamo kao na, a što
spomenuh već u naslovu i uvodu ovoga osvrta, „unikatan primjer
interdisciplinarnoga pristupa koji bi i u današnjim znanstvenim krugovima budio
zavist“. Dakle, detaljna geografska obilježja, detaljan povijesni pregled,
detaljna deskripcija u stilu pravoga povjesničara umjetnosti koju je moguće
shvatiti i kao putopis, opisi običaja koje je moguće promatrati i iz
perspektive etnologa, dobro predviđena budućnost otoka u skladu s potencijalima
koje je na njemu autor zamijetio, sve to u jednom predstavlja davna monografija
Vladislava Brusića.
Lucian Borić
Primjedbe
Objavi komentar